Sommarhagen

PB på fjällfärd 1910, Mellestvallen, Välliste. Där PB mötte chefredaktören Janrik Bromé och konstnären Ante Karlsson-Stig. Här blev han erbjuden att köpa tomten på Frösön där han senare byggde Sommarhagen.
PB tillsammans med Janrik Bromé och Helga Englund på utflykt till Ströms Vattudal 1912. Det var av Bromé som PB köpte tomten Frösön där han sedan kunde bygga Sommarhagen.
Sommarhagen flygbild 1920-talet.

Man kan säga att hela Sommarhagen är en hyllning till PBs mor, som hade gett honom musiken.

Han skrev för över ett hundra år sedan, då han flyttade in på Sommarhagen, att med sitt hem hade han rest ett minnesmärke åt den älskade modern, åt den känsla, som var den djupaste och innerligaste i hans komplicerade natur!

En del av texterna om Sommarhagen 
kommer från PB biografin av  Henrik Karlsson.  Artos Norma bokförlag

Vykortsbild av Sommarhagen, Frösön.

Och det var ju tack vare ett arv som han fick efter henne som han kunde bygga det här huset till sig själv. Men det arv som hon hade gett honom genom musiken var ett mycket större arv.
Sommarhagen kom att bli en blandning av olika stilar; norskt, schweiziskt, fornnordiskt och inslag av engelskt villabyggande, kanske i stil med de villor som byggdes av rika engelsmän uppe i fjällvärlden.

Byggnaden är inte timrad som man kan tro, utan klädd med liggande panel, på norskt vis, för att skydda huset mot vind och väta.  PB valde efter amerikanskt mönster stora liggande perspektivfönster för hela byggnaden, istället för de norska husens små fönsterrutor.

PB tillsammans med Paul Jonze, konstnären som målade interiören i Sommarhagen. Här på altanen 1915. Jonze har brutit armen sedan han ramlat ner från en ställning då han utförde måleriet.
PB spelar tennis på Sommarhagen med syskonbarn.
Sommarhagen, Frösön. Foto PB Stiftelsen. Fotograf Bengt Weilert.

Det berättas att de första takstolarna i musikhallen tillverkades i maskinsågat timmer och hissades upp, men PB beordrade att de skulle tas ned igen, eftersom han ville ha handbilade stockar och han deltog själv med yxa i arbetet för de nya.

De fem öppna takstolarna vållade fler bekymmer. På Paulssons ritning är de konventionellt utformade: en liggande tvärbjälke som bär upp takåsen via en central stående bjälke. Trots avtal är denna ritning felaktig, sa PB och ritade själv in den önskade modellen, krysställda bjälkar.

Bygget pågick under vintern och våren 1914. Under sommaren 1914 hämtades möbler och husgeråd från föräldrahemmet i Stockholm.

Den 19 juli 1914 antecknade han i sin fickalmanacka: ”Första natten under eget tak.”

Sommarhagen, Frösön. Foto PB Stiftelsen. Fotograf Bengt Weilert.

Sommarhagen är byggt helt efter PBs personliga önskemål och livsstil och är rikt på finurligt uttänkta detaljer och lösningar. Detta var ett hus som var totalt annorlunda än de hus som fanns på Frösön och väckte naturligtvis frösöbornas nyfikenhet.

Arbetsrum, Sommarhagen, Frösön.
Arbetsrum, Sommarhagen, Frösön. Foto PB Stiftelsen. Fotograf Bengt Weilert.
Sommarhagen vintertid.

Erik Axel Karlfeldt blev PBs allra bästa vän. De var nästan jämngamla, de kom till Stockholm från landsorten samtidigt,  i mitten av 1890-talet, med snarlika bakgrundsförhållanden.

Redan innan han mötte Karlfeldt personligen, hade PB tonsatt fem dikter ur Fridolins visor. Det skulle följas av 30 till. Det enda smolket i glädjebägaren för Karlfeldt var nog att de flesta av hans dikter blev kända p g a att de var så bra tonsatta av PB. Musiken lyfte dikten kan man säga.

Sommarhagen, biblioteket 1934, PB talar i telefon. Telefonnummer 41B.
PB tillsammans med Lars Tirén, Frösön.
PB vid flygeln i Sommarhagen.
PB utanför Sommarhagen.
PB på Sommarhagen med syskonbarn.
PB med sina syskobarn på Sommarhagen inför en fjällfärd.
50 års Studentjubileum på Sommarhagen 1935. PB tog studenten i Umeå 1885.
Sommarhagen, PB med tre andra.
PB hemma iklädd vit linnekostym.
PB leder Östersunds Orkesterförening 1933. Fiolspelare, Göran Olsson Föllinger.

Från sommaren 1930 var PB bosatt på sitt förutvarande sommarresidens på Frösön, Sommarhagen, fram till sin död den 3 december 1942

Efter 1930 umgicks han flitigt med Östersunds kända personligheter. Här är det supé på Turisthotellet med direktör Ålund, V. Bård, bibliotikarie Jakoboxsky, lektor Zeilon, konsul Ragnar Olsson m fl.
PBs 70 årsdag 1937.

Peterson-Berger var mer än endast musiker, kompositör. Han var en svensk kulturpersonlighet med musiken som sitt främsta uttrycksmedel.

Ty, hur genial han var som skriftställare, kritiker, musikupplysare, så var denna sida av hans gärning egentligen att betrakta som en lysande kommentar till den väsentligaste sidan - den skapande konstnärens, tondiktarens verk.

Prosten på Frösön, Johan Björck, var en av PBs goda vänner. Det var han som fick utföra begravningsgudstjänsten 8 december 1942 och såg till att PB fick sin grav alldeles utanför Frösö kyrka.

Länkar till andra PB fotoalbumsidor